Rokas Sinkevičius
Besidairant
Lietuvos valstybės praeityje laikų, kurie žymėtų idealų būvį ir kokybę,
daugelio akys neretai krypsta į didingus LDK laikus iki unijos su
Lenkija, į tuometės mūsų valstybės poveikį gudų (baltarusių) ir
ukrainiečių tautų susidarymui. Tačiau 1918 metais paskelbta
nepriklausomybė reiškė ne tik prasidėjusį naują valstybingumo etapą. Ji
žymėjo naujos unikalios istorinės misijos pradžią. Baltijos tautos – tai
mažosios Rusijos imperijos tautos, parodžiusios, kad imperinė globa
joms visiškai nereikalinga.
Jei ne palankios aplinkybės,
mūsų likimas galėjo būti panašus į daugelio kitų kolonizuotų tautų.
Tačiau nugalėję likimą mes stojome į priešstatą su Rusija ir jos
„ypatinga civilizacine misija“, kaip mėgstama sakyti jau šiais laikais.
Būtent tos tautos, kurios 1917–1920 metais išsprūdo iš imperinių
gniaužtų – lietuviai, latviai, estai, lenkai, suomiai, Besarabijos
moldavai – po dvidešimties metų tapo raudonu pavidalu atsinaujinusios
imperijos pirmaisiais taikiniais.
Esame nepakenčiami, nes
stovime kaip akibrokštas imperiniam vystymosi keliui ir neišskiriamai
Rusijos tautų „draugystei“, kurią įkūnijo „tarybinės liaudies“ pergalė
„Didžiajame Tėvynės kare“. „Tarybinės tėvynės“, o dabar
„daugianacionalinės Rusijos“ piliečio tapatybė – lyg tarno, paklusniai
patikėjusio savo tautos likimą „motušei Rusijai“. Tai ir Putino
klapčiukas V. Gergijevas, pagal kilmę osetinas, bet pristatomas kaip
„tarybinis ir Rusijos dirigentas,“ – parėmęs „plačiosios tėvynės“
vykdomus naujus užkariavimus koncertu okupuotame Cchinvalyje, o vėliau
neišėjęs ant scenos pagerbti Sausio 13-osios aukų per pasirodymą Kaune.
Tai ir propagandistas A. Djukovas, pusiau čečėnas, bet visgi „Rusijos
istorikas, rašytojas, žurnalistas ir blogeris,“ – intensyviai kovojantis
istorinius karus prieš atskilusias vakarines kolonijas ir neseniai
paskelbtas persona non grata Latvijoje.
Būtent 1918
metais išsiskyrę istoriniai keliai daugiausia lėmė, kad sovietų
agresiją ir kolonializmą patyrusių tautų žmonės Antrojo pasaulinio karo
metais kariavo SS divizijose, stojo į Vietinę rinktinę ir kitus karinius
junginius, vėliau nuožmiai kovėsi partizanų būriuose – šių žmonių
tuometinis pasirinkimas vis dar nepaprastai erzina Rusijos ir Izraelio
elitus, nes neįtelpa į jų piešiamas istorines vizijas, jų pasakas apie
„tarybinių žmonių pasiaukojimą“, „Pabaltijo kolaboracionistus“ ir
vieningą „antihitlerinės koalicijos“ frontą. Savo ruožtu mes šiems
tautiečiams turime skirti reikiamą pagarbą. Nes netgi tie Sovietinės
imperijos užkariautų kraštų gyventojai, kurie pateko į vietines SS
divizijas, buvo ne ką daugiau susiję su III Reicho nacionalsocialistine
ideologija, nei mobilizuotieji į raudonąją armiją – su SSRS vykdytu
komunistiniu teroru ir imperializmu.
Tie Sovietų Sąjungos
vakaruose okupuotų kraštų gyventojai, kurie buvo sukišti į gulago
lagerius, tenai tęsė tą pačią istorinę misiją – po Stalino mirties kilę
galingi Kengyro, Vorkutos, Norilsko sukilimai sudrebino tą išnaudojimo
ir naikinimo sistemą iš vidaus. Ir tai nėra tik skambūs žodžiai. Būtent
ukrainiečiai, lietuviai ir kiti „vakariečiai“ pasižymėjo tvirtesne
nacionaline savimone, telkėsi pagal tautinį principą ir kūrė
nacionalinius pogrindžius, nustūmė iki tol lagerių aplinkoje dominavusią
rusų kalbą ir „tarybinio piliečio“ tapatybę, palaužė kriminalinių
kalinių vykdytą diktatūrą ir terorą, patys pradėjo slaptą karą prieš
lagerių administracijai dirbusius skundikus ir žiaurius brigadininkus, o
galiausiai sudarė kovinį branduolį sukilimų metu.
1988–1991
m. lietuviai, latviai ir estai pakartojo dar 1917–1920 m. atliktą žygį
ir dėl to nusipelnė dvigubos imperinės mąstysenos homosovietikų
neapykantos.
Rusijos Federacijoje valstybiniu lygmeniu tęsiama sovietizuotos
istorijos linija ir nuolatinė mūsų šalių konfrontacija su ja istoriniais
klausimais rodo, kad Imperija neišnyko – ji įsitvirtino ir bando
susigrąžinti turėtas pozicijas. Gegužės 9-ąją nauja fronto linija
nusidriekia Talino, Rygos, Vilniaus, Lvovo gatvėmis, kur penktosios
kolonos suburiamos sovietinius mitus gaivinančioms šventėms. Ant bačkų lipa nauji paleckiai, atitarnaudami savo Amžino Kolaboranto vardą.
Konfliktas
užprogramuotas pačioje politinėje-istorinėje mitologijoje, kurią tęsia
ir regeneruoja Rusijos valdžia. Apie tai nemažai jau yra rašęs
publicistas Aleksejus Širopajevas. Kol Rusijos žmonės nebus išlaisvinti
nuo įcentruojančių imperinių mitų, permainų į gera tikėtis neverta. Tai
daug rimčiau nei misija Afganistane ar Irake. Toji laisvė, kurią
išplėšėme iš imperijos nagų, neturėtų tapti savitiksliu pasitenkinimo
objektu, apsaugotu kelių NATO naikintuvų. Negalime pamiršti demokratinio
antisovietinio šūkio „Už jūsų ir mūsų laisvę!“.
Būtent šioje šviesoje mūsų teritorinis menkumas yra ne trūkumas, o
prasmingas rodiklis. Esame imperinių šovinistų nekenčiami ne todėl, kad
kažką darome ne taip, o todėl, kad atsidūrėme tokiame istoriniame
vaidmenyje, kuriame galėjo atsidurti bet kuri kita maža tautelė,
išsprūdusi į „pereinamąją“ teritoriją (vis dar nepaliaujamai esame
priskiriami „buvusiai SSRS“, „artimajam užsieniui“ ir pan.).
Mūsų
lokalinis supratimas apie Antrojo pasaulinio karo, okupacijų,
pasipriešinimo istoriją – tai kitokio, žmogiško pasakojimo galimybė, į
kurią atsitrenkia vienmatės, vienpusiškai „teisingos“, paradinės Rusijos
oficiozinės istorijos tankas. Įvairiapusis ir objektyvus požiūris į
Antrąjį pasaulinį karą pavojingas ne mums, o jiems. Mes juk nevažiuojame
į Rygą prikaišioti latviams, kam jie leido kurti SS divizijas, ar juo
labiau į Kremliaus aikštę su plakatais, kad raudonarmiečiai buvo
kriminaliniai skerdikai ir prievartautojai. Priešingos pusės veiksmus
mūsų atžvilgiu matome.
Iš čia išplaukia geopolitinės
laikysenos klausimas. Nėra abejonių – XX amžiaus istorijoje
draugiškiausi, bendrais interesais grįsti santykiai plėtojosi su
tokiomis tautomis kaip latviai ir ukrainiečiai. Per latvius mūsų
žvilgsnis krypsta tolyn – estų, suomių, o tuo pačiu Rusijos iki šiol
kolonizuotų finougrų tautelių link.
Baltus ir jų šiaurės
kaimynus finougrus sieja natūralūs istoriniai ryšiai, palyginti panašus
sėslus, „gamtiškas“ nacionalinis charakteris. Dalis baltų formavosi iki
tol finougrų apgyvendintose žemėse ir pastarųjų genotipas, manytina,
turėjo įtakos Lietuvos ir Latvijos gyventojų antropologinio tipo
susiformavimui. Finougriškos lyvių tautos likučiai iki šiol gyvena
Latvijoje ir nekyla abejonės, kad jų kultūrinio paveldo išsaugojimas
išliks tarp svarbiausių šios šalies uždavinių.
Ką mes
galime pasiūlyti Rusijos valdžioje likusioms tautoms? Atsakymas
paprastas – parama etnoregionalizmo idėjai. Regioninė tapatybė, paremta
etniniais, kultūriniais, gamtiniais savitumais, pajėgi pakirsti imperinę
idėją, todėl paranki mums ne tik moraliniu (mažųjų etnosų ir tradicijų
išsaugojimas), bet ir politiniu požiūriu. Daugiamilijoninė nacija, kurią
vienija įdiegti bendri kultūriniai „štampai“ – standartizuota rusų
kalba, Puškinas, „Didysis Tėvynės karas“ ir panašiai, – pavojinga, nes
ją lengva kontroliuoti, ja manipuliuoti ir sukurstyti prieš bet ką.
Lietuvos partizaninio karo pralaimėjimas prieš triuškinančią karinę
jėgą, sovietų invazijos į Vengriją, Čekoslovakiją ir Afganistaną tai
įrodo.
Etnoregionalizmas čia iškyla kaip priešstata
pilietiniam nacionalizmui, kuris tik stiprina didelių, imperinių tautų
galią. Tačiau norėdami keisti Rusiją, turime taip pat į savo galvas
įlieti šviežių minčių. Mūsų padėtis skiriasi nuo XX amžiaus pirmosios
pusės, poreikiai ir uždaviniai – taip pat kiti.
Jei XIX amžiaus pabaigoje – XX amžiaus pirmoje pusėje vardan
nacionalinio išsivadavimo iš imperijos rūpintasi sutelkti panašios
etninės kilmės žmones į vieną lietuvių naciją ir niekas per daug
nesirūpino kokių nors kuršininkų ar mažlietuvių grupių kalbiniu ir
kultūriniu tęstinumu, tai šiuo metu vis stipriau įsisąmoninama
etnoregioninės ir etnokonfesinės tapatybės savaiminė vertė, stengiamasi
ją išsaugoti ir palaikyti. Jei anuomet pirminis poreikis buvo sukurti
standartizuotą bendrinę lietuvių kalbą (ir tai buvo sėkmingai atlikta,
parenkant vertingiausius, seniausius elementus iš vietinių tarmių), tai
dabar tautininkai daugiau dėmesio turėtų skirti pačių tarmių išsaugojimo
reikalui.
Turėtų keistis ir santykis su individualia tapatybe. Šiuo metu žmonės
turi daugiau galimybių ir laiko patyrinėti savo giminės istoriją
archyvuose, išleisti atsiminimus ar gimtosios vietovės praeitį
apžvelgiančią knygą. Gausėja genetinių tyrimų, pagilinančių supratimą
apie įvairių visuomenių vystymąsi, etnogenezę. Fizinės antropologijos
mokslas taip pat gali padėti šį tą suprasti apie atskirų individų kilmę.
Paplitęs šiais laikais ir toks reiškinys kaip „šaknų turizmas“, kuomet
keliaujama aplankyti savo kilmės kraštų. Visa tai rodo, kad žmonės gali
susidaryti tikslesnį vaizdą apie savo giminės praeitį. Panašios paieškos
turėtų ypač dominti tautininkus, kurie visuomet nemažai dėmesio
skirdavo praeičiai.
Tokiu būdu ne tempimas ant vienodo
„lietuviško“ kurpalio ir negrynų „priemaišų“ neigimas, o atviras
žvilgsnis į savo giminės istoriją ir jos priėmimas tokios, kokia ji yra,
rodytų pilnavertę asmenybę. Tai nereiškia, kad vietinė ar baltiška
kilmė nebeturi būti laikoma vertinga. Tačiau Protėvius reikia gerbti
tikrus, o ne išgalvotus. Tautiškumas neturi tapti štampu, niveliacijos
įrankiu – turi būti įvertintas visas jo sudėtingumas ir
daugiasluoksniškumas.
Būtent
toks požiūris atitinka ir mūsų kultūrinius bei politinius interesus
kaimyniniuose kraštuose – Rusijoje, Gudijoje (Baltarusioje), Lenkijoje.
Juk rusiška tapatybė buvo kuriama kaip valstybinė (vėliau imperinė),
„rusais“ paverčiant ištisus baltų ir finougrų regionus. Mūsų reikalas
nėra tuos žmones atversti atgal baltais, tačiau turėtume padėti jiems
atkreipti dėmesį į gilesnes šaknis ir pradėti jas labiau vertinti.
Gudijoje ir Rusijoje jau atsiranda judėjimų, kurie bando gaivinti
nuslopintą neslavišką etniškumą, ieško jo reliktų pavardėse,
vietovardžiuose, tarmėse ir t.t. Tokių žmonių nedaug, bet tai nereiškia,
kad turime užmerkti prieš juos akis.
Kita vertus, pradėję
žiūrėti į žemėlapį gilesniu žvilgsniu, nuėmę nuo jo XX amžiaus
valstybinių sienų tinklelį, atrasime daugiau bendrumo ir su dalimi
vietinių Lietuvos lenkų, rusų. Nes ir po Antrojo pasaulinio karo iš
Gudijos atvažiavę slavakalbiai yra kilę iš tų pačių baltiškų žemių. Ten,
kur nacionalinė tapatybė (standartizuota bendrinė kalba ir kultūra)
skiria, etninė ir regioninė tapatybė gali vienyti. Neaišku, kada tai
suvoks ir ims pilnai taikyti Lietuvos valstybė savo etninėje politikoje.
Etnoregionalizmo principai paremia ir esminius mūsų interesus vakarų
kryptimi. Rusija privalo pripažinti Rytų Prūsijoje ir Mažojoje Lietuvoje
įvykdytą fizinį genocidą ir kultūros sunaikinimą bei imtis visų
priemonių pasekmėms švelninti. Turi būti grąžinti senieji tradiciniai
vietovardžiai, o seniesiems krašto gyventojams ir jų palikuonims (tiek
mažlietuviams, tiek vokiečiams) – leidžiama grįžti į gimtąsias žemes ir
susigrąžinti turėtą nekilnojamą turtą.
Žinoma, čia
išdėstytos nuostatos gali neįtikti griežtesniems Lietuvos
nacionalistams, kurie tiesmukai laikosi „Lietuva – lietuviams“ ir „Tautų
Europos“ postulatų. O juk „Lietuva – lietuviams“ šūkio net į gretimą
Latviją automatiškai perkelti nepavyks – ten greta latvių gyvena kad ir
nebegausi, bet vietinė lyvių tauta bei ryškesniu kultūriniu ir kalbiniu
savitumu išsiskiriantys latgaliečiai. Lietuvoje irgi turime galimybę
ateityje vėl turėti prūsų, jei tik laiku susiprasime. Prūsų kalba
rekonstruota, pritaikyta šiuolaikiniam pasauliui ir pavienių entuziastų
gaivinama. Būtų idealu Lietuvai priklausančioje Mažosios Lietuvos dalyje
įsteigti Prūsų kultūros centrą, rasti vietą, kur iš pradžių galėtų
vykti stovyklos, o vėliau būtų sukurta galimybė apsigyventi prūsų kalbos
gaivintojų šeimoms, taip prikeliant sunaikintą tradiciją ir
deklaruojant ryšį su okupuotu Karaliaučiaus kraštu. Kol kas tai gali
skambėti kaip fantazija užliūliuotiems susitaikėliško gyvenimo būdo. Bet
valia verčia ir kalnus. Vieni renkasi ateitį, kiti pralaimėjimą.
Abejotina, ar etnoregionalizmo idėjas lengvai priimtų „Blood &
Honour“ tipo rasistai. Tik pagalvokite – vietoje bendradarbiavimo su
baltaisiais Rusijos ir Lenkijos „broliais“ siūloma daugiau bendrauti su
tų šalių senbuvėmis etninėmis mažumomis ir regionalistais. Rasistai vis
dar naiviai tikisi, kad prieš „žvėris“ čečėnus nukreipta šovinistinė
didžiarusiška neapykanta vėliau neužkliudys „labusų“ lietuvių, o visų
teritorinių nesutarimų tarp baltųjų tautų sprendimo laiką nukelia į
ateitį, kai bus nugalėti „išoriniai priešai“. Nereikia ir sakyti, kad
tokia utopija orientuota į III Reicho istoriją su visais jo paklydimais.
Neturėtų
regionalizmas tarnauti ir eurofederalistų bei globalistų užmačioms –
skaidant į regionus dar labiau naikinti nacionalinių valstybių
suverenitetą. Atvirkščiai, per etnoregionalistinę politiką galima būtų
daugiau valdžios telkti lokaliuose centruose, tame tarpe – ir suteikiant
papildomų imigracijos ribojimo galių.
Etnoregionalizmas
neturėtų būti suvokiamas kaip nacionalinių valstybių pabaiga. Būtų
iliuzija manyti, kad jų taip lengvai kažkas galėtų atsisakyti. Tai tik
bandymas sušvelninti trintį tarp griežtai išreikštų nacionalinių
tapatybių, ieškant gilesnės savasties ir ryšio su senesnių, kartais jau
išnykusių kultūrų klodais bei vietine gamtine aplinka.
Panašūs straipsniai:
Mārtiņš Kukurs. Keliomis kalbomis man kalbėti? Kuo daugiau, tuo geriau! (2010 04 12)
...niekas per daug nesirūpino kokių nors kuršininkų ar mažlietuvių grupių kalbiniu ir kultūriniu tęstinumu...
AtsakytiPanaikintiNetiesa, akad. Kazimieras Jaunius netgi sudarė lietuvių kalbų gramatiką, pagal kurią kiekvienas žmogus turėjo suprasti ir net kalbėti visomis kitomis tarmėmis. Tai buvo aukščiausios pasaulinės vertės veikalas, alternatyva dirbtinei bendrinei kalbai (nors jinai irgi galėjo būti greta).
Tačiau naujieji inteligentai, pajutę, kad gali nutverti žvirblį rankoje, nebesivaikė briedžio girioje, griebė valdžią, kuri lengvai pasiekiama. Taip pat juk vyko ir Sąjūdžio laikais, tik dar žemesniame, jau padugnių lygyje.
Gal neaiškiai pasakiau: Jaunius sukūrė raštą, vieną visoms Lietuvos tarmėms: aukštaičių, žemaičių, dzūkų, latgalių, kuršių, prūsų ir t.t. Ar kas nors apie tą gramatiką bent girdėjęs iš moderniųjų regioninio folkloro etnologų — lingvistikos specialistų (kaip garžu: vien puošnios svetimybių rugiagėlės)?
AtsakytiPanaikinti